woensdag 2 oktober 2013

De maand september ligt alweer achter ons....

en ook van deze maand heb ik een collage gemaakt:


een stukje van ons leven komt voorbij....!

Welkom Nynke, leuk dat je mij/ons hier komt volgen!

En na een schitterende zomer genieten we nu van een heerlijke nazomer!
Herfst wil ik het nog niet noemen want echt onstuimig herfstweer hebben we nog niet gehad en
de mooie herfstkleuren laten ook nog even op zich wachten.

Wij gebruiken deze, noem het maar extra "buiten" tijd voor onderhoud aan de terrassen!
Met een speciaal schoonmaakmiddel alles geschrobd en schoon gespoten, ongelooflijk wat een alg en troep er vanaf komt! Na een paar dagen drogen zijn we nu bezig het in de blanke beits te zetten.

 Nu wat foto`s die ik gemaakt heb sinds mijn laatste blog:

in het avond zonnetje




de eerste nachtvorst 



 de ochtendmist is elke keer weer fascinerend
ik blijf ...foto`s maken en ervan genieten,
soms geen tijd voor het ontbijt!





Afgelopen vrijdag moesten we om 10 voor 9 in het ziekenhuis in Moss zijn.
140.000 willekeurige mensen in de leeftijd tussen 50 en 74 jaar wonend in Østfold,
Akerhus en Buskerud zijn uitgenodigd voor een onderzoek naar dikke darmkanker.
Het is een eerste project voor het plannen van een landelijk bevolkingsonderzoek.
De ene helft krijgt een onderzoek naar bloed in de ontlasting en de andere helft een sigmoidoskopi, kijkonderzoek in het laatste deel van de dikke darm.
Hans heeft een kijkonderzoek gehad en het zag er goed uit, geen poliepen...geen verder onderzoek!
Begeleiding, tekst, uitleg en gesprek met de uitvoerenden: geweldig!
Een hele positieve ervaring binnen de Noorse gezondheidszorg.


Daarna hebben we Moss verkend...hier volgen wat foto`s

Moss ligt aan het Oslofjord, Hans heeft even geproefd..
en ja, het water is zout!





Zaterdag was er, van 11 tot 3 uur een herfstmarkt in Ørje.
Hier heb ik de foto`s even in een collage verwerkt.
Het was gezellig, we hebben een paar leuke aankopen gedaan,
hierover later meer, en de...Sambusa


rechts onder in de collage...was meer dan voortreffelijk!



Zondag hebben we weer een heerlijke wandeling gemaakt




Veel materiaal verzameld voor...herfststukjes! 
(wordt vervolgd)

Niet eerder in het bos zoveel last gehad van..ik noem het ..."elandenteken"!
We zaten eronder!


 Gewerkt wordt er ook:
Het schuren van de leuning...



deze trappen en terras...1x in de blanke beits gezet


 en daarna..saampjes heerlijk gebarbecued,
zeer waarschijnlijk de laatste keer dit jaar!



ter afsluiting...
ons uitzicht vanmorgen!


Tot de volgende keer!

Lieve groet
Richt

3 opmerkingen:

  1. Go wat wonen jullie prachtig zeg, en die ochtendmist kan me voorstellen dat je dat prachtig vind. En zijn elandenteken anders? Ik blijf het een akelig diertje vinden dat je een nare ziekte kan geven. En ik weet niet of je mij bedoelde die je was komen volgen maar ik ben niet Nynke hoor, geeft niet hoor. Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was weer even in Noorwegen toen ik je foto's zag en de bijschriften las..... Van die elandenvliegenplaag heb ik gelezen in een ander blog dat bij jouw blog staat (Naar de Noorderzon heet het). In Zweden hebben ze er ook heel veel last van.....knap vervelend....goed jezelf nakijken voor je naar binnen gaat denk ik Richt.

    Heb weer erg genoten van je foto's!

    liefs
    Jannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HAI RICHT
    Gelukkig dat jullie goed gezond zijn, wel vervelend die Elandteken.
    Alweer prachtige foto's plus mooie Collages, lijkt wel echt Vakantie !!
    Geniet nog even van de Herfst- Nazomer-periode en
    Lieve groetjes van RIA

    BeantwoordenVerwijderen